Het belang van goede slaap

Veel mensen onderschatten het belang van een goede nachtrust. En dat terwijl goed slapen ervoor zorgt dat je je vrolijker, energiek en alert voelt. Eén probleem brengt je niet meteen uit evenwicht, maar je pakt het met beide handen aan. Verder kun je je met voldoende slaap beter concentreren en gegevens beter herinneren. Als je slaapt, krijgen je hersenen de kans om zich op te laden en geleerde informatie te verwerken. Dit komt de productiviteit op je werk ten goede. Daarbij draagt goed slapen en een goede nachtrust bij aan het voorkomen van gezondheidsproblemen.

Verschillende slaapstadia

Slaap is geen aaneengesloten periode van ‘bewusteloosheid’. Je wisselt perioden van lichte slaap, diepe slaap en wakker zijn met elkaar af. Eigenlijk verloopt slapen in verschillende fases, die bij elkaar ongeveer anderhalf uur duren en elkaar steeds opvolgen. De volgende specifieke fases kun je in een slaapcyclus onderscheiden:

Fase 1 – Sluimerslaap: Dit is het begin van je slaap en deze fase duurt slechts vijf tot tien minuten. In deze fase kun je nog gemakkelijk wakker worden. Het voelt dan alsof je nog niet geslapen hebt.

Fase 2 – Lichte slaap: Deze fase duurt 30 tot 40 minuten. Ook in deze fase kun je nog gemakkelijk wakker worden en dan voelt het alsof je nog niet sliep.

Fase 3 – Diepe slaap: In deze fase slaap je ‘echt’. Je ademhaling is rustig, je hartslag gaat omlaag en je spieren ontspannen. Ook ben je minder gevoelig voor licht en geluid. In deze fase is het moeilijker om je wakker te maken. Vanaf je veertigste wordt de diepe slaapfase steeds korter. Hierdoor voelen veel ouderen zich ’s morgens niet goed uitgerust. Het inkorten van de slaapfases werkt door tot en met aan de laatste fase, de REM-slaap.

Fase 4 – Zeer diepe slaap: In de vierde fase worden je slaapbehoeftes het meest bevredigd. Je bent niet wakker te krijgen, behalve door luide muziek of fel licht.

Fase 5 – REM-slaap: Waar in fase 1 tot en met 4 je hersenen inactief zijn, draaien ze in de REM-slaap op volle toeren. Hierdoor kun je heel levendig dromen. Hiervan herinner je je meestal niks, behalve als je wakker schrikt. De totale REM-slaap bedraagt 25 procent van de periode waarin we slapen.

De ideale slaapomgeving

Voor de ideale slaapomgeving geldt dat hij rust moet uitstralen. Dus niet: een felgekleurde kamer met een knipperende televisie en gordijnen die amper verduisteren, maar liever: een zacht gekleurde kamer zonder televisie, maar met verduisterende jaloezieën. Hierbij geven wij u enkele tips om de ideale slaapomgeving te creëren.

Zorg voor zachte kleuren in je inrichting. Felle kleuren wekken energie op. Daarom is het beter om voor zachtere kleuren in je slaapkamer te kiezen. Denk bijvoorbeeld aan pasteltinten.

Zorg voor een goed matras en hoofdkussen. Om comfortabel te slapen is een goed matras en hoofdkussen belangrijk. Houd bij de keuze van je matras rekening met je slaaphouding, gewicht en eigen voorkeuren. De één houdt meer van een keiharde ondergrond, terwijl de ander pas kan slapen op een zachte bodem. Test verschillende matrassen bij de specialist voordat je er één aanschaft.

Voorkom blauw licht. Het kijken naar televisie, spelen met je smartphone of werken op je laptop, vlak voor het slapen gaan, heeft een negatief effect op je nachtrust. Het blauwe kunstlicht van deze apparaten blokkeert de productie van melatonine, het hormoon dat slaap veroorzaakt. Dus: mobieltjes, televisies en laptops de slaapkamer uit!

Zet planten op de vensterbank. De geur van bloemen, bijvoorbeeld jasmijn, kan gevoelens van angst onderdrukken en er zo voor zorgen dat je zorgeloos van je nachtrust kunt genieten.

Zorg voor verduisterende gordijnen. Het is bewezen dat je effectiever slaapt als je slaapkamer donker is, door licht blijven je hersenen actief, raken hierdoor in de war en zetten misschien je biologische klok verkeerd.

Ruim je rotzooi op. Heb je een hekel aan troep en is je slaapkamer een enorme rotzooi? Ruim het dan eerst op, want dan kun je er ’s nachts ten minste niet van wakker liggen.

Zet de verwarming uit of op de laagste stand en zorg voor goede ventilatie. Het is gemakkelijker om in een koude kamer te slapen dan in een warme kamer. Een warme slaapkamer zorgt ervoor dat je luchtwegen droog worden. Je zult dus sneller wakker worden om een slokje te drinken. Zorg wel dat je voeten lekker warm zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *